נביאי הרכב האוטונומיים עומדים למבחן

מיועד ל- כל אחד (כתבה לא טכנית)

נכתב על ידי תמיר נווה

מביא כאן טבלה של כמה נביאים מכמה ענקיות שמתעסקות באופן ישיר או עקיף בפיתוח רכבים אוטונומיים. לאחר השמטה של הפרטים, ראו את הנבואות של החזקים בשוק לגבי מתי נראה הרבה רכבים אוטונומיים על הכבישים:

 

 

Year Company
2020 Nvidia
2020 Audi
2020 NuTonomy
2019 Delphi & MobilEye
2021 Ford
2019 Volkswagen
2020 GM
2021 BMW
2020 Toyota
2021 Tesla
2025 US Secretary of Transportation
2030 UBER
2024 Jaguar and Land-Rover
2025 Daimler
2020 Nissan

בכדי לאמן רשת נוירונים לנהוג ברכב יש לאמן אותה עם מגוון סוגי נהיגה, מצבי נהיגה, מזגי אוויר שונים. כמויות המידע איתם מאמנים לנהיגה הינם בסדרי גודל של petabytes (ז”א אלפי טרבייטים terabytes).

השחקניות הגדולות במרוץ לרכב האוטונומי (Ford, GM, Waymo, Tesla) מחזיקות צי של מאות רכבים שמוסיפים למאגר המידע שלהם בקצב שיכול להגיע למיליון מיילים ליום שנועד לאמן ולשפר את האלגוריתם שלהם. כמובן שמאגר נתונים של נסיעות אמיתיות לא מספיק ומשקיעים הרבה גם בלבנות סימולציה של נתוני נהיגה (למשל פלטפורמת הקוד הפתוח לסימולציה של רכבים אוטונומיים Carla).

נתוני נסיעה לא אומר רק תמונות (וידאו) ממצלמות היקפיות אלא גם מחיישנים נוספים שבניהם רדאר ולידר.

תודה ל Texas Instruments

ההיסטוריה המדעית מלאה ניסיונות לאוטומטיזציה של רכבים עוד מהמאה הקודמת, למשל ALVINN הינו פרויקט אמבולנס צבאי אוטונומי מבוסס רשת נוירונים בת שתי שכבות מאוניברסיטת Carnegie Mellon משנת 1989:

במאמר הזה של אנבידיה מספרים על איך אימנו רשת לשלוט בהגה בהינתן הוידאו של מצלמה קידמית והGround Truth  של איך נהג סובב את ההגה בכל רגע של הנסיעה. במאמר הם מוכיחים שעל אף שלא הכניסו לאלגוריתם כללים של על מה להסתכל בתמונה ואיך להזיז את ההגה כלל, האלגוריתם למד בעצמו (אחרי האימון) מה חשוב בתמונה כדי להחליט איך לסובב את ההגה. (ניתן לראות בתמונות שמה שמודגש בירוק אלו האזורים בתמונה שהרשת המאומנת מחשיבה כחשובים לקבלת ההחלטה שלה איך להסיט את ההגה)

תודה לאנבידיה

ז”א הרשת מבינה מה חשוב בתמונה (שולי הכביש) ומה לא רלוונטי כרגע לצורך השליטה בהגה.

אגב, את טעויות הנהיגה: ה-“כמעט סטייה מהנתיב”, או ה-“כמעט תאונה” הוסיפו באופן סינטטי ע”י הסטת תמונת הנתיב, כי הרי על האלגוריתם גם ללמוד הרבה מאיך מתקנים הגה כשצריך, ולייצר נתונים כאלו אמיתיים זה טיפה מסוכן…

לאחר שאימנו את האלגוריתם עם רשת CNN=Convolutional Neural Network בת תשע שכבות, בחנו אותו על סימולציה שמציגה לאלגוריתם וידאו של אותה מצלמה קידמית שנבנה בצורה סינתטית על בסיס וידאו אמיתי (ז”א לקחו פריימים אמיתיים שצילמו והסיטו אותם כך שייראה שיש סטייה מהמסלול). בריצת הסימולציה אפשרו לנהג  (אנושי) לתקן את ההיגוי כשצריך. כדי לבחון עד כמה האלגוריתם בשל לחיים האמיתיים הגדירו מדד לרמת האוטונומיות שמבוסס על מספר הפעמים שבו הייתה התערבות אנושית לנהיגה, וכשהאלגוריתם נהיה מספיק אוטונומי (מינימום התערבויות בסימולטור) יצאו לנסיעת מבחן אמיתית, ראו את התוצאה: