AI בענן, האומנם ?

מיועד ל- כל אחד (כתבה לא טכנית)

נכתב על ידי Ronen

רובכם כבר בטח יודעים למה הרבה חברות אימצו פתרונות מבוססות AI. הסיבה הפשוטה, זה פשוט עובד!

הזמן להשתמש ב AI יכול להיות רק עכשיו אם עדיין זה לא קרה. כל מי שיתמהמה בבחירת AI כפתרון לבעיות שלו ישאר מאחור וכל פתרון אחר יהיה פחות אפקטיבי ומדויק. יש היום דרכים יעילות לאיסוף מידע (כמו באמצעות חברות מיקור המונים) הדרוש לאימון של רשתות למידה עמוקה ויכולות מחשוב המאפשרים להגיע לדיוקים ובשלות מספקים.

 אבל איפה? איפה חברות בוחרות לשים את ה”מוח” שלהם?

למרבית חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם יש מוצרים משתמשים באלגוריתמים מעולם ה AI. כל פתרונות אלו יושבים בענן או לחילופין בשרת מרוחק שנגיש דרך האינטרנט. רוב הפעולות היומיומיות שלנו נעזרות בשירותי ענן. מבדיקת אי מיילים ועד קריאת החדשות (ועוד רבות הן הדוגמאות).

במקביל לזה שהאינטרנט יוצר גישה לכל מי שיש חיבור לכלים וידע, פתרונות הענן הינן מרוכזות מטבען. האלגוריתמים (AI) נמצאים בענן ומשוקפים למשתמש הקצה (נייד/desktop). משתמש הקצה מריץ את זה דרך הדפדפן. בדר”כ רוב מאמצי המיחשוב בצד משתמש הקצה הולך לרנדר את מה שהוא רואה במסך.

השיפור המתמיד ביכולות מחשוב של מכשירי הנייד כתוצאה מחומרה מתקדמת ביותר מעלה את השאלה – האם AI יכול להתבצע על המכשיר ולא בשרת מרוחק?

היום, המגבלה הטכנית של הרצת רשתות AI על הנייד בירידה מתמדת. כלים כמו CoreML ו ARCore מאפל וגוגל בהתאמה הופכים את הבעיה לקלה הרבה יותר.

  

השיחה הבאה מאת פרופ’ יובל הררי מדגישה את חשיבות המידע ואיפה שהוא יושב. הוא מציג את ריכוז המידע בענן כ”דיקטטורה דיגיטלית”.

 

פרופ’ הררי עושה השווה דומה למה שאני ניסיתי לעשות פה אבל מנסח את זה בצורה אחרת: דמוקרטיה (משתמש קצה) לעומת דיקטטורה דיגיטלית (ענן).

היתרון המרכזי של פיתוח בענן הינו הסיבוכיות והאינטגרציה. פיתוח במקום אחד שמיד מעדכן את כל משתמשי הקצה מונע הרבה סיבוכיות. פתרונות למידה עמוקה דורשים כמויות גדולות של מידע והרשתות גדולות ולכן הענן זאת פלטפורמה מצוינת לשם כך.

האומנם ענן ?

לאחרונה התרחשו דברים שמערערים על העליונות של הענן:

  • הקטנה משמעותית של גודל הרשתות ללא פגיעה גדולה מדי בדיוק
  • עליית רגישות פרטיות מידע
  • החומרה + התוכנה של הניידים (משתמשי הקצה) השתפרה משמעותית ובעלת יכולות מחשוב אדירות. הרבה בעזרת אפל וגוגל.

אני מאמין שיותר אפליקציות יהיו מבוזרות וינצלו את היכולות המחשוב האדירות של הניידים, והענן יעשיר את מכשירי הקצה ולא הפוך.

להלן השוואה של דיוקי כמה רשתות (בבעיית זיהוי תמונה) לעומת גודלן, ניתן לראות שכדי לאלץ נפח איחסון קטן כבר לא משלמים מחיר גבוה בדיוקים כמו בעבר:

 

https://www.slideshare.net/anirudhkoul/squeezing-deep-learning-into-mobile-phones

 

מנגד, הדור הבא של תקשורת סלולארית 5G עלול להטות את המצב, אז איפה באמת בעתיד תשכון הבינה המלאכותית – עדיין לא ברור,

מה אתם חושבים?