AI בעולם החינוך – סקירה וקישורים מעניינים

מיועד ל- כל אחד (כתבה לא טכנית)

נכתב על ידי Omri Ahouvi

עולם ה AI חולש על כל תחומי חיינו במהירות רבה ממה שאנו מצפים. בכתבה זו נסקור כיצד וכלי AI משפיעים והולכים להשפיע על מערכות החינוך כבר היום ובעתיד הלא רחוק.

אף על פי שעוד לא הפך לסטנדרט בבתי ספר, בינה מלאכותית בחינוך נלמדה מאז הקמת ה- AI בשנות השמונים. במובנים רבים נראה שהשניים קשורים זה לזה. אנו משתמשים בחינוך כאמצעי לפיתוח מוחות המסוגלים להרחיב ולמנף את מאגר הידע, בעוד שה- AI מספק כלים לפיתוח תמונה מדויקת ומפורטת יותר של אופן הפעולה של המוח האנושי.

על ידי מינוף של התכונות הטובות ביותר של מכונות ומורים, החזון ל- AI בחינוך הוא זה בו הם עובדים יחד כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור התלמידים. מכיוון שהתלמידים של היום יצטרכו לעבוד בעתיד בו AI הוא המציאות, חשוב שמוסדות החינוך שלנו יחשפו את התלמידים לטכנולוגיה ולהשתמש בה.

בימים אלה ישנו פיתוחהוראה אינטליגנטי ופיתוח של פלטפורמות דיגיטליות המשתמשות ב AI בכדי לספק למידה, בדיקות ומשוב לתלמידים מרמת הגןלרמת האוניברסיטה המעניקה להם את האתגרים אליהם הם מוכנים, מזהה פערים בידע ומפנה מחדש לנושאים חדשים במידת הצורך. ככל שהטכנולוגיה הופכת להיות מחוכמת יותר, יתכן שהמכונה תוכל לקרוא את הבעת הפנים של התלמיד המצביע על כך שהם נאבקים לתפוס נושא וישנה את השיעור על מנת לעזור לתלמיד להבין את הנושא.

AI שמצביעה על היכן קורסים ושיעורים יכולים להשתפר

לא תמיד מורים מודעים לפערים בהרצאות ובחומרים החינוכיים שלהם שיכולים להשאיר את התלמידים מבולבלים לגבי מושגים מסוימים. בינה מלאכותית מציעה דרך לפתור את הבעיה. דוגמא לכך הוא אתר Coursera, ספק ענק לקורסים מקוונים, כבר מיישם טכנולוגיית AI על מנת לענות על בעיה זו. כאשר נמצא כי מספר גדול של תלמידים מגיש תשובה שגויה למטלת שיעורי בית, המערכת מעבירה התראה למורה ומעבירה לתלמידים לעתיד הודעה בהתאמה אישית המציעה רמזים לתשובה הנכונה.מערכת מסוג זה מסייעת למלא את הפערים בהסבר שיכולים להופיע בקורסים, ומסייעת להבטיח שכל התלמידים בונים את אותו בסיס רעיוני. במקום לחכות לשמוע מהפרופסור או להתבייש לשאול, הסטודנטים מקבלים משוב מיידי שעוזר להם להבין את הרעיון וכיצד לעשות זאת בצורה נכונה בפעם הבאה.

תמיכה נוספת ממדריכים מלאכותיים

אמנם ברור שיש דברים שמדריכים אנושיים יכולים להציע שמכונות לא יכולות, לפחות עדיין לא, אך בעתיד נוכל לראות שיותר סטודנטים יועברו על ידי מורים שהינם תוכנת מחשב. כבר היום קיימות תוכנות המבוססות על בינה מלאכותית ויכולות לעזור לתלמידים במתמטיקה בסיסית, בכתיבה ובמקצועות אחרים.תוכניות אלה יכולות ללמד את היסודות, אך עד כה אינן אידיאליות לתלמידים על מנת ללמוד חשיבה ויצירתיות, דבר שעדיין נדרשים המורים בעולם האמיתי לעשות. עם זאת, זה לא אמור לשלול את האפשרות שמורים מלאכותיים יוכלו לעשות דברים אלה בעתיד. עם הקצב המהיר של ההתקדמות הטכנולוגית שציינה את העשורים האחרונים, מערכות הדרכה מתקדמות עשויות לא להיות חלום. כמו כן, מערכות AI יכולות לתת כלים למורה לבדוק משימות בצורה מהירה ויעילה יותר, כך שיוכל להתפנות יותר לכל תלמיד ולעזור לו במקומות שהוא מתקשה.

 

הטכנולוגיה משנה את האופן בו אנו מבצעים אינטראקציה עם מידע

לעתים רחוקות אנו שמים לב למערכות ה- AI המשפיעות על המידע שאנו רואים ומוצאים על בסיס היום יום. גוגל מתאימה תוצאות למשתמשים על סמך מיקום, אמזון נותנת המלצות על בסיס רכישות קודמות, סירי מתאימה את עצמה לצרכים ולפקודות שלך וכמעט כל מודעות האינטרנט מכוונות לתחומי העניין והעדפות הקניות שלך.

מערכות אינטליגנטיות מסוג זה ממלאות תפקיד גדול באופן שבו אנו מבצעים אינטראקציהעם מידע בחיינו האישיים והמקצועיים, ויכולות לשנות את האופן בו אנו מוצאים ומשתמשים במידע גם בבתי ספר ובאקדמיה. במהלך העשורים האחרונים, מערכות מבוססות AI שינו כבר באופן קיצוני את האופן בו אנו מבצעים אינטראקציה עם מידע ועם טכנולוגיה חדשה, סטודנטים בעתיד עשויים לחוות חוויות שונות בהרבה במחקר ובחיפוש עובדות מאשר התלמידים של ימינו.

התחרות משתקת

טכנולוגיית AI יכול להפוך את תהליך הניסוי וטעייה שבלמידה לפחות מאיימת.

ניסוי וטעייה הם חלק קריטי בלמידה, אך עבור תלמידים רבים הרעיון להיכשל, או אפילו לא לדעת את התשובה, משתק. חלק פשוט לא אוהבים שמציבים אותם מול בני גילם או דמויות בעלות סמכות כמו מורה. מערכת מחשבים אינטליגנטית, שנועדה לעזור לתלמידים ללמוד, היא דרך פחות מפחידה להתמודד עם ניסוי וטעייה. בינה מלאכותית עשויה להציע לתלמידים דרך להתנסות וללמוד בסביבה נטולת שיקול דעת, במיוחד כאשר המורים המלאכותיים יכולים להציע פתרונות לשיפור. למעשה, AI הוא הפורמט המושלם לתמיכה בלמידה מסוג זה, שכן מערכות AI עצמן לומדות לרוב בשיטת ניסוי וטעייה.

למידה גלובאלית

AI עשוי לגרום לשינוי בהיכן התלמידים לומדים, מי מלמד אותם, וכיצד הם רוכשים כישורים בסיסיים.

בעוד שינויים גדולים עדיין עשויים להימשך כמה עשרות שנים בעתיד, המציאות היא שלבינה מלאכותית יש פוטנציאל לשנות באופן קיצוני כמעט את כל מה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו לגבי חינוך.

באמצעות מערכות AI, תוכנה ותמיכה, התלמידים יכולים ללמוד מכל מקום בעולם בכל עת, ותוכנות מסוג זה מחליפות סוגים מסוימים של הדרכה בכיתה, AI עשוי רק להחליף מורים במקרים מסוימים (לטוב ולרע).

תוכניות חינוכיות המופעלות על ידי AI כבר עוזרות לסטודנטים ללמוד מיומנויות בסיסיות, אך ככל שתוכניות אלה גדלות וככל שהמפתחים ילמדו יותר, הם ככל הנראה יציעו לתלמידים מגוון רחב יותר של שירותים.

AI אף יכול להביא ללמידה גלובאלית כלומר בזכות כלי AI יהיה ניתן לתרגם שיעורים לשפות שונות, להתאים לאנשים עם מוגבלות (ע”י הקראה/הקלדה תוך כדי דיבור של המורה באמתעות טכנולוגיות זיהוי קולי).

 

דוגמא נוספת שונה קצת הינו הסטרטאפ Agree Online. סטארט-אפ חדשני זה יצר פלטפורמה דיגיטלית שעוזרת לילדים ולבני נוער לפתור סכסוכים בהנחיית חברי כיתתם ובני גילם, המשמשים כמנחים צעירים. הפלטפורמה מציעה לצדדים (הילדים בעימותים) פתרונות אפשריים למריבה שלהם ומצביעהגם על פתרונות שמציעים יועצים אחרים. הצדדים בוחנים את הצעות ובוחרים את הפיתרון שהם חושבים שהכי טוב עבורם. בהמשך הדרך הם מנהלים משא ומתן על הבעיה בצ’אט בעזרת מנחה צעיר עד שהם מגיעים לפיתרון המועיל הדדית לכל הצדדים. דוגמאות לסכסוכים שמנוהלים כעת בפלטפורמה כוללים מחלוקת בין אחים לאיזה סרט ללכת לראות, תקשורת פוגעת בין חברים והערות פוגעת בין חברי קבוצת הוואטסאפ שהם חלק מממנה.

מקימי הסטרטאפ אומרים שיש לו יד בסיוע במניעת בריונות ברשת, על ידי ניסיון לפתור קונפליקטים דיגיטליים לפני שהם יסלימו.פלטפורמת ה- Agree Online עוברת פיילוט בעשרה בתי ספר ישראליים בשבע ערים. הערים כוללות את פתח תקווה, רמת גן, תל אביב, באר שבע, רמלה וגבעתיים.

לסיכום

עד כמה שבינה מלאכותית יכולה לעזור ולתרום רבות אנו צריכים לזכור שיחס אישי של המורה. כמו כן, אינטראקציות חברתיות בין ילדים חשובות מאוד להתפתחות הילד ולכן חשוב לעשות את האיזון כך שהילדים לא יהיו מחוברים למכונות. בנימה צינית יותר שלא נצטרך להמציא כלי בינה מלאכותית כדי לפתור בעיות שיצרנו בגלל בינה מלאכותית.

קישורים

Nuance – מייצרת תוכנה לזיהוי דיבור המשמשת סטודנטים ופקולטות. הטכנולוגיה יכולה לתעתק עד 160 מילים בדקה והיא מועילה במיוחד לתלמידים שנאבקים בכתיבה או בעלי מוגבלות בניידות. התוכנה גם משפרת את יכולת האיות ואת זיהוי המילים. מדריכים יכולים להשתמש בתוכנה כדי להכתיב הרצאות לשימוש מאוחר יותר או לזרז משימות מייגעות כמו יצירת מסמכים ודוא”ל.

KNEWTON – יוצר טכנולוגיית למידה אדפטיבית להשכלה גבוהה. התוכנית שלה, המכונה אלטה, מסייעת בזיהוי פערים בידע של סטודנט, מספקת עבודות לימוד רלוונטיות ומציבה את הסטודנטים שוב על המסלול לקורסים ברמת המכללה. אלטה עוזרת גם למדריכים בהוראה ברמות השכלה שונות ומשמשת כיום למתמטיקה, כימיה, סטטיסטיקה וכלכלה.

Century Tech – הפלטפורמה עושה שימוש במדעי המוח הקוגניטיביים ובניתוח נתונים כדי ליצור תכניות למידה בהתאמה אישית ולהפחתת עומסי עבודה עבור המדריכים. פלטפורמת ה- AI עוקבת אחר התקדמות התלמידים, מזהה פערי ידע ומציעה המלצות ומשוב על לימוד אישי. המערכת מעניקה גם למורים גישה למשאבים ומפחיתה את משך הזמן בתכנון, בדירוג ובניהול שיעורי בית.

Volley – טכנולוגיית חינוך לא חייבת להיות מיושמת בכיתה. “מנוע הידע” מבוסס על AI של Volley מסנכרן כל העת את תוצאות הקורס והחידון, וכן תדריכים למציאת פערי ידע בקרב עובדים בארגונים. חברות בכל רחבי העולם מסוגלות לפתור במהירות וביעילות פערי ידע שעלולים להזיק (חוסר ידע כללי בחברה, שיטות ציות או אפילו כישורים טכניים) באמצעות ה- AI של Volley.

Quizlet – הוא יעד מקוון ללימוד ולמידה. החברה הציגה לאחרונה את Quizlet Learn, משאב לימודים חכם המספק תוכניות הסתגלות ועוזרת להוציא את הניחושים ממה ללמוד. הפלטפורמה משתמשת בלימוד מכונות ובנתונים ממיליוני שיעורי לימוד כדי להציג לתלמידים את חומר הלימוד הרלוונטי ביותר.

Sense Education– סטארט אפ ישראלי. חינוך הוא הבסיס להתקדמות בכל הענפים ובכל התחומים. העולם משתנה כאשר הטכנולוגיה מתבטאת יותר בחיי כולם ושינוי מצריך כישורים חדשים וידע חדש.מאמצים כמו קורסי אונליין ניסו לבצע דמוקרטיזציה של תהליך החינוך, אך המטרה לא הושגה. בעוד שפלטפורמות אלה הוכיחו את היכולת להפצת תוכן בקנה מידה גדול, אך מה שלא הוגדל הם מרכיבי ההוראה שאנו מקשרים לקשר בין התלמיד והמורה והתלמיד לתלמיד; דברים כמו, רמזים, משוב ותובנות לגבי ביצוע במשימות פתוחות.המשימה שלנו היא לסגור את הפער הזה.