Case study – ניתוח נתוני Kickstarter בעזרת Power BI

מיועד ל- כל אחד (כתבה לא טכנית)

נכתב על ידי יובל מרנין

פלטפורמת  Kickstarter הינה פלטפורמה למימון פרויקטים ומוצרים באמצעות מימון המונים. היזם אוסף כסף מלקוחות פוטנציאלים של המוצר או היוזמה שהוא רוצה להקים, ובעזרת הכסף הזה הוא יכול לממן את עלויות הפיתוח שלו. כדי שפרויקט יצליח להיות ממומן בפלטפורמה, היזם מגדיר יעד ואם סכום הכסף שנאסף מגיע או עובר את היעד המימון הצליח והיזם יכול לצאת לדרך.

Kickstarter פרסמה באתר Kaggleנתונים על כל הפרויקטים שעלו בפלטפורמה שלה בין השנים 2009 ל- אמצע 2018, וב-case study שלפניכם אנסה לתאר בקווים כללים את הסיפור שהנתונים מספרים.

הניתוח בוצע בעזרת הכלי –Power BI שהוא כלי אנליטי מצוין ל- Visual Analytics מבית מיקרוסופט.

ניתוח  קטגוריות

תודה ל Kickstater

בין מאי 2009 ל מרץ 2018 עלו בקיקסארטר 375 אלף פרויקטים, כאשר שיעור ההצלחה הממוצע למימון פרויקט הוא 36%. הקטגוריה הפופולרית ביותר היא סרטים ולה שיעור הצלחה של 38% בדומה לממוצע של כלל הפרויקטים.

לקטגוריות תאטרון, קומיקס וריקוד יש שיעור הצלחה ממוצע של 55% אך כמות הפרויקטים נמוכה (רק 25 אלף מתוך 375 אלף כ- 6% מכלל הפרויקטים).

תודה ל Kickstarter

קטגוריות מעניינות נוספות:

  • מוסיקה– ישנם הרבה פרויקטים בקטגוריה של מוסיקה (52 אלף) ולהם שיעור הצלחה של כ-47%. זהו שיעור הגבוה בכ-11% מהממוצע.
  • טכנולוגיה– גם בקטגורית הטכנולוגיה יש פרויקטים רבים, אך שיעורי ההצלחה נמוכים משמעותית – 21%. כנראה שהסיבה לכך נובעת מכך שהסכום החציוני המבוקש של פרויקטים בתחום הטכנולוגיה עומד על 20 אלף דולר בעוד שהסכום הכללי לפרויקט הוא רק 5,000 דולר.

תודה ל Kickstarter

ניתוח מגמות

תודה ל Kickstarter

בהסתכלות על כמות הפרויקטים שנפתחו ב-  Kickstarter לאורך השנים, ישנה צמיחה הדרגתית שהגיע לשיאה ב- 2014 ו- 2015. יחד עם המגמה הזאת בשנות השיא ניכרת גם ירידה תלולה בשיעור ההצלחה במימון הפרויקטים מ- 43% ל- 27%.

בעזרת גרף מסוגWaterfall Chart  נוכל לבצע חקירה מעמיקה יותר ולהבין לאיזה קטגוריות ניתן ליחס את השינוי:

תודה ל Kickstarter

לפי הגרף ניתן לראות שמשנת 2013 ועד 2015 הייתה עליה בכמות הפרויקטים בכל הקטגוריות אך במיוחד בקטגוריה טכנולוגיה, וכיוון שלפרויקטים בקטגוריה של טכנולוגיה יש שיעור הצלחה נמוך חלה ירידה בשיעור ההצלחה הכללי.

אם נפלטר את גרף המגמה רק לפרויקטים בקטגורית טכנולוגיה ניתן לראות ביתר שאת את המגמה שראינו בגרף הקודם:

תודה ל Kickstarter

אפשר לראות את השינוי מזווית נוספת בעזרת תרשים סרט – Ribbon Chart

תודה ל Kickstarter

ה “סרט” של קטגורית טכנולוגיה הוא בצבע טורקיז והוא קופץ מכ- 1,600 ב 2013 ל- 6,000 פרויקטים ב-2014 וכ- 10,000 פרויקטים ב- 2015.

תתי קטגוריות

אפשר להעמיק בניתוח גם לרמה של תתי קטגוריות.

למשל: לתת הקטגוריה של משחקי לוח,שהיא הרביעית בגודלה מכלל הקטגוריות, יש שיעור הצלחה של – 56% וכמות חציונית של 96 תומכים בפרויקט לעומת כמות חציונית של 12 תומכים בפרויקט.

תודה ל Kickstarter

סיכום

  • שיעור ההצלחה של מימון פרויקט ב- Kickstarter הוא 36% כאשר הסכום החציוני המבוקש לפרויקט עומד על 5,000 דולר (החציון חושב רק עבור פרויקטים במימון מטבע דולרי).
  • ליזם שרוצה לממן פרויקט בקטגוריה של מוסיקה או קטגוריות נוספות של אומנות כדאי לשוקל לפנות ל- Kickstarter לצורך מימון היות ושיעורי ההצלחה בקטגוריות האלה גבוהים מ-55%. לעומת זאת, פרויקטים טכנולוגים פחות מתאימים לפלטפורמה.
  • בשנים 2014 ו- 2015 היתה עלייה בכמות הפרויקטים שביקשו מימון בפלטפורמה. עלייה זאת התרחשה במרבית הקטגוריות ובעיקר בפרויקטים טכנולוגים.
  • ניתן להעמיק את הניתוח ולבחון האם לסכום הגיוס או למדינת המוצא יש השפעה על שיעור ההצלחה של הפרויקט.

 

לצפיה בדו”ח Power BI המלא – לחץ על הקישור:
Kickstarter dashboard

 

יובל מרנין

פרילאנס דאטה אנליסט

כל הזכויות למאמר זה שמורות לכותב. לפרסום מחדש של קטעים ממאמר זה או כולו נא לפנות לכתובת: yuval.marnin@gmail.com